Krabi 11 t/m 15 december - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Ingrid Kramer - WaarBenJij.nu Krabi 11 t/m 15 december - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Ingrid Kramer - WaarBenJij.nu

Krabi 11 t/m 15 december

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

15 December 2013 | Thailand, Krabi

OP NAAR KRABI
De reis naar Krabi ging (natuurlijk) weer eens niet als gepland. Eerst moesten we al in de hitte met ons backpack over het strand en de stenen sjouwen, wat natuurlijk nooit fijn is. Daarna werden we weer door zo'n brommertje met zijspan opgehaald en naar de boot gebracht. Dit karretje was nogal onstabiel en de wegen maakten de reis niet comfortabeler. Gelukkig reed ons chauffeurtje wel rustig, maar toch waren sommige stukjes nog best spannend.
Toen we eenmaal op de boot zaten, tussen al de locals, konden we relaxen. Eenmaal aangekomen op het vaste land, hadden we geen idee hoe nu verder. We wisten dat we moesten overstappen, ik had begrepen op een andere boot, maar een bus zou ook best kunnen.
We werden ergens heen gestuurd toen ik het vroeg, dus zijn die richting maar opgeloen. Er was wel een bus die ging, maar daar moesten we nog extra voor betalen, terwijl we een tickets voor iets hadden, maar dus niet wisten waarvoor.
Natuurlijk kregen we goede hulp van mensen in de bus die naar ons tourbureau gingen bellen. Later kreeg ik de man ook aan de telefoon, maar hij was zo slecht te verstaan dat we het nog niet begrepen. Ik vroeg of we met de longtailboat moesten. 'Yes!' Maar toen Tineke later vroeg of we met de bus moesten was het ook: 'Yes!'
Dat laatste maar gedaan, dan maar betalen, we wilden nu eindelijk wel eens uit de middel of nowhere!
(Toen we na een uur aankwamen in Krabi bleek dat alles geregeld was om konden we wel ons ticket bij de bus inleveren.)

BEAUTY HOSTEL
Ons hostel is echt prachtig! Hij staat dan ook in de top 3 hostels van Azië 2013. We slapen in een 8 persoons dorm, met heerlijke stapel bedden, hebben grote, schone, warme!! douches, we hebben een kroeg beneden en een rooftopbar boven. Verder is alles schoon, nieuw en modern. Eindelijk een gezamelijke tv ruimte met banken en zitzakken en op een mooie locatie tussen goedkope eettentjes.
Zo'n hostel krijgen we zeker niet meer in Thailand. Het is de droom voor iedere backpacker!

RAILAY BEACH
Railay beach is alleen te bereiken met een boot vanaf de pier, dus hebben we dat gedaan. Een prachtig strand (zoals de meesten hier), dus lekker een dagje genieten. Zou je zeggen, maar voor mij was het gewoon iets te warm vandaag. Op m'n handdoek lag ik alleen maar te zweten, en ook in het water was het warm. Alsnog heb ik wel genoten hoor.
Later op de dag hebben we de omgeving verkent. Er was een grot die vol lag met grote dildo achtige penissen. Ze geloven hier dat het de vissers een betere vangst brengt. Het hele verhaal is me ontgaan, maar het had iets te maken met een prinses. (Haha, sorry voor deze halve informatie)

DAGJE SHOPPEN & SLENTEREN
Een dagje winkelen tussen door is ook altijd wel fijn. Lekker alle straten van Krabi doorgelopen en hopen dat je nog wat leuks vind. Qua kledingwinkels hoef je hier niet veel te verwachten, de mode is hier heel erg Aziatisch. Denk aan bollywood, hello Kitty en kitsch.

3 IN 1 TOUR
De tour die we op zaterdag gedaan hadden was wel het hoogtepunt. (Letterlijk en figuurlijk)
Eerst zijn we naar de 'hot spring waterfall' gegaan. In de baden aan het eind van de waterval (die niet hoog was) kon je zitten, het water was hier zon 35-40 graden. Na even wennen was dit echt genieten.
Daarna gingen we naar de 'Emerald pool'. Hier had je ook een meertje wat zo blauw was dat het niet echt leek. Na wat rondgewandeld te hebben mochten we het natuurlijke spa zwembad in. Alle stenen en kanten waren heel glibberig, dus moest je jezelf langzaam in het water laten glijden. Het was net of je in een zwembad was, zo blauw was het water.
En als laatste punt hadden we de 'Tiger Cave Temple' met de Big Buddha op de top van de berg. Deze tocht hebben wij natuurlijk ook een stoer gedaan. 1237 treden en 600 meter hoger moesten we eerst het zweet weg wassen en op adem komen, voordat we konden genieten van het prachtige uitzicht en de buddha zo groot dat het moeilijk was hem helemaal op de foto te krijgen.

NIGHT- AND WEEKENDMARKET
De nachtmarkt heb je elke avond langs het water. Er staan wat standjes waar je eten kunt kopen en op een terrasje kunt zitten.
De weekendmarket is wat groter, maar speelt zich ook 's avonds af. Behalve eten en drinken zijn hier ook souveniers, kleding en sieraden te koop.
Het was zo moeilijk om niet allemaal souveniers te kopen, (en vervolgens mee te moeten slepen), maar ze waren zo leuk en zo goedkoop! Ik heb me weten in te houden en mezelf verwend met 2 nieuwe zonnebrillen, wat hier geen overbodige luxe is.
Zaterdagavond hebben we voor 100 baht (2,50) overal en nergens kleine hapjes gekocht en dat ergens gegeten als avond eten. Eerste keer dat we niet in een restaurantje aten..

NIGHT'S OUT
De eerste avond in het hostel hebben we ons zelf gelijk maar even ingeburgert door mee te doen met de 'open mic'. Karaoke, maar dan met live gitaar begeleiding en tekst op papier. Eigenlijk was het hele zinggebeuren al afgelopen, maar we mochten nog wel even zingen. Samen met Riki, een andere Nederlandse meid, hebben we 4 nummers lang de sterren van de hemel gezongen haha.
Ook vrijdag avond was een top avondje. We begonnen op de rooftopbar (met illegaal meegesmokkelde biertjes) waar de sfeer ver te zoeken was en eindigden op het terras van het hostel waar we wel gewoon ons eigen bier mochten drinken. Soms heb je gewoon geen muziek en bar nodig, als je maar met de juiste mensen bent.

DRUGS IN THAILAND
Ik hoef denk ik niemand te vertellen dat drugs verboden zijn in Thailand, maar toch had ik het strenger verwacht.
Toen we vrijdag avond naar bed gingen hing er een wel erg bekende weed lucht in het tv-gedeelte. Toen we daar iets van zeiden snapte ze eerst niet dat we dat zo erg roken, maar verder werd er ook niet moeilijk over gedaan.
De jongen die veel voor ons geregeld heeft in Bangkok vertelde ook een verhaal over weed en de fullmoonparty's. Omdat drugs hier zo verboden is, maar het eigenlijk te moeilijk is dat te controleren op zulke groteparty's, hebben ze een deal met de politie gemaakt. Bij elke fullmoonparty krijgt de politie een geldbedrag (alles draait om geld) daar tegenover staan dat de politie niet gaat controleren op drugsgebruik. Mocht je dus al willen blowen, dan is daar een speciale bar voor, heel typisch de 'Amsterdam bar'.

WIT VERSUS GETINT
Thai zijn in sommige dingen echt tegenovergesteld als Nederlanders. Willen wij geen straaltje zon missen in de zomer (lente, herfst en winter) om maar een mooi bruin kleurtje te krijgen, doen ze er hier alles aan om maar zo wit mogelijk te bijven. Ze dragen lange broeken en truien in deze hitte, en ik heb zelfs mensen zien lopen met een handdoek om hun gezicht geknoopt en een dikke zonnebril op, om zoveel mogelijk bedekt te blijven.
Het was nogal een moeite om hier normale dagcreme (met spf) te vinden. Alle crèmes zijn hier met extra whitening. Het zelfde geldt voor deodorant. Die van mij beloofd dat mijn oksels over 2 weken witter zullen zijn. Haha, we zullen zien..

HET BEGINT TE WENNEN
Aan sommige dingen zal ik nooit helemaal wennen. Bijvoorbeeld dat wanneer je hier een tijd afspreekt voor een tour het heel normaal is dat je pas een half uur later opgehaald wordt. Elke keer ga ik weer twijvelen of we toch ergens anders moesten staan, ik het verkeerd begrepen heb, de tour niet door gaat, noem maar op. Omdat ik zelf altijd stipt op tijd ben is dit voor mij soms nogal moeilijk, vooral in een land waar het wel vaak eens anders, of mis wil gaan.
Maar een winkel binnen stappen en eerst je slippers uit doen went al aardig. Bij veel plaatsen moet het, maar niet overal, uit respect doe ik het meestal overal wel.
Ook went het al aardig om niet zenuwachtig te worden van de obers die je de menukaart brengen en vervolgens net zo lang blijven wachten tot je een keuze hebt gemaakt. Nog steeds is dit soms we vervelend, maar ik heb nu eerder de neiging om ze te negeren dan om me opgedrongen te voelen.
Ook worden we steeds brutaler met de straat oversteken midden door het verkeer heen. Het schijnt hier nogal normaal te zijn en iedereen doet het. Gewoon even goed plannen en niet teveel twijvelen.

Wij gaan zo met de bus en Ferry naar Koh Pha Ngan, ik spreek jullie daar weer!

Kus Ingrid

• 17 December 2013 - 20:01

Ida:

Mooi verhaal weer. Ja alles zal wel wennen. Straks in Nederland zeg je misschien wat duurt het lang voor ik mag bestellen.Maar eerst nog meer genieten.X